Якісні медіа для вразливих аудиторій

Проєкт спрямований на посилення видимості і впливу якісних незалежних медіа серед аудиторії, яка не має доступу до якісних ЗМІ, у якої відсутні навички з диверсифікації джерел інформації та яка легко піддається шкідливим впливам пропагандистських медійних майданчиків.

Тези, які ми хотіли донести в межах проєкту:

  • Якісна журналістика — важлива. Вона висвітлює проблеми людей, громад, суспільства.
  • Попри те, що сьогодні доступ до інтернету дає кожному з нас можливість поділитися новинами або висловити свою думку й бути почутим, важливість ЗМІ не зменшилася.
  • Медіа допомагають не зациклюватися на власній точці зору й отримувати альтернативні думки, факти.
  • Те, які медіа ми споживаємо, формує наш світогляд. Чесні медіа не адаптовують свої матеріали під чиїсь очікування, а неупереджено подають інформацію навіть тоді, коли вона розходиться із загальноприйнятим баченням.
  • Правда не мусить бути зручною. Обираючи якісні незалежні медіа, ми стаємо носіями знань, а не уявлень. Знання дають нам змогу робити власні висновки.
  • Професійний журналіст — це той, хто докопується до правди, а не женеться за увагою читачів. Він керується етичними засадами, а не інтересами власника.

Онлайнова вікторина

Від 29 грудня 2021 року до 31 січня 2022 року тривала всеукраїнська онлайнова вікторина серед малих та середніх ОТГ (до 100 000 населення). «Вікторина зі ЗМІстом» була створена, щоб перевірити, наскільки добре представники локальних громад знають принципи роботи медіа, розуміють засади, на яких ґрунтується професія журналістів, і вміють відрізняти якісний медіаконтент від шкідливого. Щоб взяти участь у вікторині й результат зарахували, представникам ОТГ потрібно було відповісти на 15 запитань про медіа та заповнити коротку форму.

На першому етапі ми визначили 20 півфіналістів — громад, від яких вікторину пройшло найбільше учасників. На другому етапі — 10 ОТГ, які пройшли вікторину з найкращими результатами.

До десятки громад, жителі яких дали найбільше правильних відповідей, увійшли:

  • Горондівська, Закарпатська область;
  • Енергодарська, Запорізька область;
  • Кременецька, Тернопільська область;
  • Новоукраїнська, Кіровоградська область;\
  • Свеська, Сумська область;
  • Кам’янська, Запорізька область;
  • Рава-Руська, Львівська область; 
  • Великописарівська, Сумська область;
  • Тупичівська, Чернігівська область;
  • Костянтинівська, Херсонська область.

Десять громад-переможниць отримали (на вибір) проєктор або мультимедійну дошку для локальних громадських просторів: бібліотек, молодіжних центрів тощо.

Конкурс есеїв для школярів

Від 28 грудня 2021 року до 31 січня 2022 року для учнів 9–11 класів тривав всеукраїнський конкурс есеїв «Як ЗМІ змінили моє місто/село/громаду». Він був організований, щоб нагадати суспільству про важливість якісної журналістики та незалежних ЗМІ. Щоб взяли участь, школярам потрібно було завантажити свій твір українською мовою на вебплатформу, створену спеціально для проєкту.

Фіналістів конкурсу обирати: Андрій Любка (письменник, перекладач); Ольга Перехрест (журналістка, редакторка спецпроєктів у «The Ukrainians»); Тетяна Терен (журналістка, виконавча директорка Українського ПЕН-клубу); Ганна Улюра (критикиня, літературознавиця).

Переможцями конкурсу стали троє дітей із Волинської, по одній дитині із Запорізької та Херсонської областей. Діти із Волинської області отримали сертифікати від Rozetka на купівлю техніки, а із тимчасово окупованих територій Запорізької та Херсонської областей — подарункові сертифікати від бренду Booyya.

Також всі діти отримали доступ до навчальних програм від партнерів конкурсу Litosvita.

Бізнес за якісні ЗМІ

Компонент, який реалізовували в партнерстві з Київською школою економіки, мета якого — закликати бізнес підтримувати якісну журналістику в Україні та не співпрацювати із ЗМІ, які поширюють маніпулятивні повідомлення, використовують методи промивання мізків і сприяють пропаганді.

Короткометражний документальний фільм

Львівський медіафорум залучив 5 популярних громадських діячів та лідерів думок із різних сфер життя, які стали амбасадорами кампанії та продемонструвати важливість якісних медіа для суспільства і громад. За участі амбасадорів було знято короткий документальний фільм про роль ЗМІ в розвитку громади та в розбудові соціальної згуртованості (і позитивні, і негативні приклади).

Другий цикл проєкту

На початку повномасштабного вторгнення Росії проєкт було призупинено, а згодом переформатовано. Упродовж березня-серпня 2022 року Львівський медіафорум реалізував:

Облаштування та відкриття Lviv Media Hub

Lviv Media Hub — це сharge station для медіаспільноти від Львівського медіафоруму. Тут можна працювати з командою чи окремо, проводити події і знайомитись з колегами. Особливість простору – регулярний нетворкінг для українських і закордонних медійників та креативних індустрій.

Виставка «Сміливі свідчити: як журналісти змінюють хід війни» 

Основна мета виставки 一 розповісти пересічним українцям історії про журналістів та українські видання, завдяки яким маємо доступ до інформації, знаємо новини з фронту чи окупації, маємо можливість ділитися цим зі світом.

Виставка розповідала історії роботи під час війни 7 редакцій та медійників: Суспільне.Херсон, Суспільне.Донбас, The Kyiv Independent, Євгенія Малолєтки та Мстислава Чернова, редакції розслідувальників Суспільного, Дмитра «Ореста» Козацького.

Важливими компонентами виставки було опитування та аудіостенд.

Опитування «Keep calm and don’t panic. Яка ваша роль у харчовому ланцюжку інформації» створено у співпраці із «Детектор медіа».

Брак інформації, фактів та фахових оцінок також може негативно позначитися на самопочутті. Головні симптоми: нерозуміння, страх, дезорієнтація. Хоча панацеї від інформаційного передозування чи голодування не існує, вихід є завжди — це збалансоване медіаспоживання. Тож у межах виставки ми пропонуємо людям перевірити, наскільки відповідально вони споживають інформацію та чи потрібно їм переглянути свій «раціон». 

Аудіостенд був організований у співпраці з The Ukrainians Media. У ньому використано аудіофрагменти з подкасту «Тут-і-тепер», який створив Український ПЕН у межах Премії імені Георгія Ґонґадзе спільно із The Ukrainians Media.

Війну, що відбувається тут і тепер, висвітлюють і допомагають осмислювати журналісти та журналістки. Їхнє побачене професійно й відчуте особисто важливо спробувати пропустити крізь себе. Саме тому на виставці відвідувачі мали змогу почути особисті свідчення тих, хто знімає та записує історії на передовій і в тилу, хто веде ефіри з укриттів, а також тих медійників, хто долучилися до лав ЗСУ.

Книга Тімоті Снайдера «Про тиранію. Двадцять уроків двадцятого століття»

Графічну версію однієї із найрезонансніших праць американського історика Тімоті Снайдера втілила знана, зокрема й українському читачеві, німецько-американська авторка та ілюстраторка Нора Круґ. Книжка побачила світ українською завдяки співпраці видавництв «Човен» та «Видавництво».

За короткий час «Про тиранію…» стала однією з найважливіших книжок останніх років про уроки історії, які необхідно знати всім. Це актуальний та лаконічний екскурс у ХХ століття, найтемніші моменти якого переконливо та доступно ілюструють уроки протистояння сучасному авторитаризмові. Тімоті Снайдер звертає увагу на світові тенденції підваження демократії та пише про громадянську відповідальність за теперішні історичні процеси, створюючи інтелектуальний посібник для широкого кола читачів.

Дослідження потреб локальних медіа в умовах війни

Мета дослідження — оцінити, які потреби мають медіа, як їх забезпечити, як керівники планують подальшу роботу та як медіа можуть зберегти себе та свою аудиторію в цей час.

Спецпроєкт зі SPEKA.media

Спецпроєкт передбачав публікування матеріалів, спрямованих на боротьбу з фейками та дезінформацією, а також на розвінчування міфів. Ось деякі з них:

Спецпроєкт щодо дезінформації та інформаційної гігієни

У межах спецпроєкту Отар Довженко, експерт організації «Детектор медіа», очільник Незалежної медійної ради, редактор, журналіст, медіатренер, підготував кілька матеріалів про дезінформацію та інформаційну гігієну:

Матеріали були опубліковані на платформах видань, що належать до Західноукраїнської медіамережі з протидії дезінформації: Zaxid.net (Львів), Шпальта (Чернівці), КУРС (Івано-Франківськ) та Varosh (Ужгород), а також до агенції медійного зростання «Або».

Тренінги з безпеки та домедичної допомоги для журналістів

8 квітня 2022 року у Lviv Media Hub відбувся тренінг із домедичної допомоги для українських журналістів та журналісток. Його організував Інститут масової інформації (ІМІ) за підтримки Львівського медіафоруму.

Учасники та учасниці навчилися надавати домедичну допомогу в зоні бойових дій, розглянули систему безпеки та звʼязку під час виконання завдань. Крім того, усі медійники отримали індивідуальну аптечку IFAK. 

Проєкт «Якісні медіа для вразливих аудиторій» реалізує ГО «Львівський медіафорум» за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.