
Як ЮНЕСКО та Львівський медіафорум підтримують українські медіа під час війни
За повномасштабної війни українські журналісти зіткнулися з багатьма кризами — від загрози життю та вимушеної евакуації до фінансових втрат. У відповідь на ці виклики Львівський медіафорум у партнерстві з ЮНЕСКО запровадив низку ініціатив, щоб допомогти українським медіа не лише вижити, а й розвиватися в умовах війни.
Журналісти та редакції отримали підтримку через програми Media Excellence Program та Strategic Support Program. Ці ініціативи надали цільову фінансову й освітню допомогу, посиливши стійкість української журналістики та заклавши основу для її довготривалої трансформації.
Дослідження, що сприяють відновленню
Основою співпраці Львівського медіафоруму та ЮНЕСКО стало наймасштабніше дотепер дослідження впливу війни на українські медіа. Проведене Львівським медіафорумом спільно з YouControl та Національною радою з питань телебачення і радіомовлення, дослідження «Під тиском війни: становище українських медіа в умовах повномасштабної війни» охопило 213 медіа та 418 журналістів.
Важливо, що ці висновки долучили до Доповіді про швидку оцінку збитків та потреб України (RDNA4), яку підготували Світовий банк разом з Урядом України, Європейською комісією та ООН. Уперше український медіасектор отримав голос у такому високорівневому міжнародному документі про відновлення. Це — важливий крок до визнання медіа частиною критичної інфраструктури під час кризи.
Ольга Білоусенко, керівниця дослідницького відділу Львівського медіафоруму
«Українські медіа досі не включені до жодної програми відновлення. Але тепер у нас є дані, на які можна спиратися. За методологією Світового банку, базові потреби становлять 71 мільйон доларів (майже 3 мільярди гривень), а повна п’ятирічна оцінка — 392 мільйони. Ці цифри мають стати відправною точкою для рішень і надання підтримки».
Посилення спроможності для світового охоплення
Щоб допомогти українським журналістам посилити голос на міжнародній арені, Львівський медіафорум разом із ЮНЕСКО запустили освітній проєкт Global Journalism Hub. Програму проєкту команда розробила спільно з міжнародним журналістом Крістіаном-Жолтом Варґою. Тренерами стали українські та іноземні медійники, серед яких — Люк Гардінг (The Guardian), Крістіна Бердинських (фрілансерка, співпрацює з Libération та Il Foglio), Ізобель Кошів (Financial Times), Юлія Суркова (фрілансерка, співпрацює з Agence France-Presse) та Антон Семиженко (Бабель). Вони допомагали учасникам вдосконалювати навички пітчингу, писати матеріал для іноземної аудиторії й ефективно комунікувати з міжнародними редакторами.
У межах програми учасники підготували й опублікували дев'ять статей для міжнародних медіа. Для багатьох учасників це була перша робота з іноземними виданнями.
Олена Мартинюк, учасниця програми
«Одна з найкращих програм, у якій я коли-небудь брала участь. Окрім знань, вона надала мені впевненість і чітку стратегію роботи з міжнародними редакторами».
Стратегічне зростання завдяки маленьким грантам
За результатами відкритого конкурсу п’ятнадцять незалежних українських видань отримали фінансову допомогу в розмірі 3000 євро кожне. Гранти допомогли редакціям розробити або вдосконалити внутрішні стратегії та моделі залучення читачів.
Команда «Бабеля» переглянула фінансову стратегію всього за шість тижнів і вже відчула позитивний ефект у вигляді активності читачів. Регіональне видання Biliaivka.City з Одеської області створило модель для масштабування відеоконтенту — деякі відео набрали понад 150 000 переглядів. Розслідувальне видання NGL.media спрямувало фінансування для запуску брендованих товарів та зміцнення спільноту індивідуальних донорів.
редакція «Бабеля»
«Цей проєкт — чудовий приклад того, як "маленьке" фінансування може викликати великі зміни».
Персональні консультації від фахівців
У межах проєкту Львівський медіафорум організував шістдесят індивідуальних консультацій для 29 видань. Шістнадцять досвідчених консультантів працювали безпосередньо з редакційними командами, допомагаючи вирішувати різні завдання — від аналізу даних і стратегічного планування до створення візуального контенту.
Миколаївська редакція 0512.ua скористалася консультацією з Google Analytics, щоб переосмислити підхід до контенту й значно покращити відвідуваність сайту. Rayon.in.ua після сесії про інструменти для створення відео на базі штучного інтелекту випустив кілька коротких роликів, які швидко стали вірусними у соцмережах. Деякі з них набрали понад мільйон переглядів і принесли тисячі нових підписників за лічені дні.
**
Проєкт розроблений та реалізований Львівським медіафорумом у партнерстві з ЮНЕСКО та за підтримки Японії. Проєкт є частиною ширших зусиль ЮНЕСКО з підтримки безпеки журналістів та свободи слова в Україні.