Польська журналістка та репортерка, лауреатка премії Капусцінського Катажина Кобилярчик відвідає LMF 2021

MediaLab продовжує знайомити читачів зі спікерами LMF 2021. Розповідаємо про Катажину Кобилярчик.

Катажина Кобилярчик — польська письменниця і репортерка, авторка двох книг-репортажів про Іспанію: «Пил із ландринок. Іспанські фієсти» (2013) та «Струп. Іспанія роз’ятрює рани» (2019). Окрім того, вона є авторкою кількох збірок історичних репортажів та лауреаткою найпрестижніших журналістських нагород Польщі, серед яких Премія імені Ришарда Капусцінського.

Польська журналістка та репортерка, лауреатка премії Капусцінського Катажина Кобилярчик відвідає LMF 2021

Репортаж намагається не лише описати проблеми людини, але й зрозуміти та почути всі її переживання й болі. Для Катажини важлива саме ця сторона журналістики, оскільки вона зосереджується на слуханні інших. Розповіді пересічних людей стають основою її книжок, як це було, наприклад, у книжці «Струп. Іспанія роз’ятрює рани», що вийшла у видавництві «Човен» навесні цього року.

Попри такий підхід всі головні герої цієї книжки — мертві. У «Струпі» історії розповідають ексгумовані тіла через спогади останніх живих свідків подій 1930-х і тих, хто досі шукає могили своїх близьких. Саме ці спогади стали прикладом того, якими можуть бути рани, яких завдає ненависть, а також закликом «не дряпати рани, які ще загоюються».

У розумінні репортерки, журналістику слід пояснювати як історію тих, кому є про що розповісти. І щоб зрозуміти все, що відбувалося чи відбувається, варто почути не одну людину й витягти на поверхню не один важкий спогад: «Мені знадобилося багато розмов, багато часу й дуже багато зусиль, щоби відчути, що я хоча б щось починаю розуміти. Чому так трапилося? Як узагалі таке було можливим? І так, я тоді жила там нормальним веселим життям — у чудовій країні із прекрасним кліматом, смачною їжею, надзвичайними людьми — й одночасно розкопувала ту їхню історію, якої вони соромляться, про яку не хочуть говорити. Адже громадянська війна не є чимось таким, чим можна хвалитись», — пояснює Катажина. 

Репортерка досліджувала іспанську політику самодержавства, де зосереджуючись на механізмах маніпулювання масовою пам’яттю, що призводить до:

  • переписування історії. Як наслідок, це проявляється у вшануванні пам’яті лише одній переможній стороні конфлікту;
  • поклоніння пам’ятникам і символам, що не мають контексту;
  • мовчання і відсутності зацікавлення минулим, що спричиняє стирання з національної пам’яті справжніх жертв диктатури.

Катажина розповіла історію про єднання, розділення та визнання свого страждання, що у репортажі стало методом лікування колективної пам’яті, на характер якої впливає ідеологія та страх.

На думку репортерки, важливо вміти не лише бачити те, що відбувається в іншій країні, але й вміти впізнати у цьому досвіді себе. Важливо розуміти, як можна виправити та не допустити помилок і втрат минулого. Якщо ми зрозуміємо інших, то можемо краще пізнати себе й визнати, що навіть за 80 років все ще потрібно звести рахунки з пережитими подіями.

За книгу «Струп. Іспанія роз’ятрює рани» Катажина отримала «Кришталеву карту польського репортажу» та премію імені Ришарда Капусцінського «За найкращий літературний репортаж». «Струп. Іспанія роз’ятрює рани» стала книгою-спогадом з вуст людей, що пам’ятають розстріли, депортації та Долину полеглих під час громадянської війни.

Катажина називає себе репортеркою, а не письменницею. Вона записала історії про Нову Гуту, східну частину Кракова, у якій народилась; ставила запитання щодо фемінізму; спрощувала стереотипи та описувала життя і спогади про війну в Іспанії.

У рамках Днів Малопольської культурної війни Катажина Кобилярчик написала п’ять книг: «У цьому справа» (2012), «Іди слідом» (2012), «Великий вибух» (2014), «Був час» (2015), «Все тече» (2016). Протягом шести років працювала журналісткою у краківській газеті «Dziennik Polski», друкувала статті в «Gazeta Wyborcza», «National Geopraphic Traveller», «Tygodnik Powszechny» та «Polityka». А серед найвідоміших книг про Нову Гуту стали її дебютна повість «Казки з блоку див. Новогутські репортажі» (2009) та репортаж «Жінки Нової Гути. Цегли, перли та петарди» (2020).